Veronica Cheann
«Måtte du være på rett sted til rett tid»

21. januar - 19. februar 2023

Temaet for utstillingen ‘Måtte du være på rett sted til rett tid’ er inspirert av et fenomen som fant sted i løpet av 1800- og 1900-tallet.

På landsbygda i England på 1800-tallet fant man for det meste en lys variant av bjørkelurvemåler, men det fantes også en svart variant av denne møllen. På grunn av sin mørkere farge i forhold til miljøet, ble den svarte varianten oftere spist av fugler.

Men situasjonen begynte å endre seg mot slutten av 1900-tallet, og nå var det de hvite møllene som ble spist oftere enn de svarte. Disse to fargevariantene gjorde ikke noe annet enn å være seg selv, men omgivelsene hadde forandret seg på grunn av industrialiseringen; fargene ble mørkere fordi store mengder kull ble brukt.

Det var et spørsmål om liv og død for de hvite og svarte møllene, men de var helt maktesløse overfor effektene av de skiftende omgivelsene. Man kan spørre seg om det eneste som hjelper en slik bjørkelurvemåler er å være på rett sted til rett tid og å ha riktig kamuflasjefarge.

Veronica Cheann har en bachelorgrad i materialbasert kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo (2019), og jobber hovedsakelig med smykkekunst og installasjon. Hun er interessert i hverdagslige organiske materialer og undersøker hvordan disse kan brukes til å vise skjørhet, flyktighet og stadig forandring. Hun bruker ofte materialene ris, mel og trekull i sitt arbeid. Cheann er også inspirert av historie og teori, og temaer som personlig identitet og kulturelle opplevelser undersøkes gjennom ulike materialer. I sine siste arbeider har hun begynt å utforske temaet egne valg eller flaks.

Cheann har deltatt på gruppeutstillinger ved Trøndelag senter for samtidskunst i Trondheim og Galerie Mazeel i Nederland, og også deltatt på Beijing International Jewelry Art Exhibition. Dette er hennes første separatutstilling.

Veronica Cheann vokste opp i Hong Kong og studerte og jobbet i USA før hun flyttet til Nesodden, Norge. I tillegg til å være kunstner jobber hun som landskapsarkitekt.

Utstillingen er støttet av Norsk Kulturråd.